Instagram : @peejburhan

The struggle is real

siapa follow instagram n fb aku dah perasan kot.
semalam aku ada naikkan pic yang buatkan dapat berlambak komen i is seram.

aku dalam proses memcuba sehabis baik untuk kekalkan imej baru.
sama-sama doakan ye.
aku start Ahad lepas actually.
macam mana terjadi if aku rasa nak share aku share.
buat masa ni belum rasa nak share. kih kih.

tapi yang pasti aku tak sangka aku amik keputusan ni ahad lepas secara tetiba.
sebab Alhamdulillah tak sangka Allah hantar aku jawapan secepat itu.
aku sendiri tak sangka. so bila Allah tunaikan doa aku, aku pun amik keputusan buat apa yang dah terniat di hati ni.

ingat nak tunggu lagi.
tapi keji sangat perangai kau kak jah.
n rasa tak sedap hati tu kuat.
so dengan berbekalkan 2-3 helai yang ada.
lepas mandi Ahad petang tu nak keluar ngan suami terus aku cakap apa ada. n pakai.


pic ni tak upload, hanya hantar kat dua orang kawan/business partner aku. :)
suruh doakan aku dapat harungi hari ku dengan tenang. kah kah. poyo sangat nak orang doakan.

tapi poyo sangat konon nak ke 2-3 tempat tetiba laki aku taknak pergi.
so end up dpd rumah ke rumah mama je pun. hehehe.
perjalanan yang sekejap tu pun sempat kena ngan laki, "memang style nampak telinga ke?" sambil tunjuk cuping aku.
aku pakai anak tudung serkup tu. aku takleh ninja nanti berkuap panas. so pakai serkup.
kata huru hara. harus la tersentil je cuping terkeluar.
eeeiii nyampah je dia ni. bukan nak bagi moral support ke apa.
lagi banyak tanya.
me : "sibuk la u ni. kang i pakai tudung keluarkan telinga kiri kanan baru tau.

hahah gila tetiba emosi padahal orang tu tanya je pun. cehhh.



tu takpa. tu takpa.
paling best kan lately aku baru shopping baju lelawa. 
baru pakai sekali dua je baju. abis la semua kena jual nanti.
tu takpa tu takpa lagiiii...
last week aku shopping online baju. banyakkk gila toksah cakap.
so dah sampai n baru bukak malam tadi. pastu sukaaa..
tapi ada 3 xleh pakai unless aku pakai inner. masalahnya macam kelakar je inner bagai.
satu kelakar, satu lagi aku tak rasa aku jenis boleh inner2 ni. mesti panas berkuap aku baran nanti.
so bakal ada jualan baju berlaku soon.

so semalam start la pergi office pakai tudung.
memula up tu ramai ingat aku pakai sesaja sebab ada majlis apa-apa.
heheh takpa. tapi omak den dah pecah rahsia la ngan ucapan tahniah bagai. uihhh betambah seram.


amik kau nak pakai serabai macam ni je pun makan masa kemain lama.
pastu takpa. kemain nak berpeniti bagai konon.
paling tak tahan pakai 3. by tengahari dah tinggal 2 je peniti.
pastu terkejut kat traffic light eh dah jatuh ke apa shawl ni.
bukak aircond kuat nau sampai terbang tudung.
pastu leka, lampu dah hijau i tak perasan...kena hon kuat gila ngan lori.
terkejutttt tau. sentap kak jah.

patut la kemain orang dok suka nasihat istiqomah la apa.
tak paham den.
tapi memang the struggle is real weyh.
aku jadi stress n bad mood.
sebab satu aku takda shawl langsung.
semua yang filla bagi aku dulu, aku dah bagi noy masa noy start bertudung dulu tu.
takkan tetiba nak mintak balik pulak. sepak kang.
so aku basically ada 2 helai je ni.

satu hitam atas tu hasil aku curi noy punya satu masa dulu.
satu lagi yang bawah ni the kasihs shawl aku amik masa tolong jual shawl dulu.
aku ada 2 color aku rasa. tp aku jumpa ni je.
dah la best pulak tu. kain sejukkk. sesuai untuk aku yang tak tahan panas ni.
menyesal i tak amik semua color n banyak2 tu dulu.
dah la lawa dedulu colour2 yang filla jual tu.


ingat nak tukar2 je apa ada sementara ada yang lain.
tapi tak sedar diri tu peluh sebaldi.
harus sekali dua pakai dah masam. hahahhaa. sedih weyh.

ada orang tanya apesal muka aku tak senyum amik pic.
sebab i stress ok. i buat benda2 i tak berapa rajin tapi terpaksa.
seperti perlu make up. kalau tak amat mengerikan rupa aku.
satu lagi aku kena iron tudung ni. aku tak suka iron. tsk tsk.
and satu lagi aku tak reti nak balut2 tudung ni.
pakai macam orang normal takleh. sebab aku rasa muka aku jadi bulat seperti buah tembikai masak ranum...ngeri tuh.
so kena kembang2. tapi tak retiii. nanti senget2 la apa.
fuhhhhh. takpa...sis cubaaaa. doakan sisthurrr ye.

but then again, korang jangan la put so much expectation kat aku.
jangan expect berdesup iolls bertukar menjadi ustajah ke apa.
aku cuba slow-slow yea.
banyak nak kena kumpul ni. baju, shawl, amal kebaikan..haha ok yang last tu poyo teruk tu.
korang pun kenal n dah ikut lama, tau la aku macam mana..so segala habit aku semua ada.
kita try slow-slow jadi ok yea.

so far ni masih jauhhhhhhhh.
semoga i slow-slow menjadi seperti nonoy.
hahah tetiba sangat nonoy.
ye la sebab budak tu sangat drastic menakutkan aku.
sangat tak ku sangka cempedak menjadi nangka.

ok bye. aku nak sambung shopping tudung.
tadi dah beli few kat fashion valet. ni nak tengok zalora pulak.
kalau korang tau memana online shop jual tudung yang murah, instant dan best bagi tau.
i nak checkidaut.
i suka kain best n sejuk yea. sila cadangkan yang korang pakai n korang rasa best dan berbaloi-boloi.
bantuan anda sangat di hargai ye.



43 Comments:

Nie Eym said... [Reply to Comments]

Try pakai bawal crepe. Rm5 je sehelai. Haha, tapi kena iron la.

Xuriana said... [Reply to Comments]

i know how u feel babe. aku dulu masa mula2 siap rasa mcm nak nangis masa nak pg keja sbb tudung x jadi hehe. sampai skrg sebenarnya aku x berapa reti. style samaaaaaaaaa je aku pakai lolz.

shuweet said... [Reply to Comments]

alhamdulillah peej...aku tak saba nak tunggu ko jual baju2 itewww

Anys Amyra said... [Reply to Comments]

Kak Peeeeeej, alhamdulillah. Moga Allah mudahkan urusan ❤

syuhadaa said... [Reply to Comments]

Waaaaahhh alhamdulillah. Nak nanges rasanya terharu :') Kita semua ada struggle masing2, Peej. Inshaallah, semoga kita semua istiqamah dlm pembaharuan yg kita buat, utk terus maju ke hadapan ������

Miss Ai'na said... [Reply to Comments]

salam kak peej, im one of your loyal blog readers heee :)
saya suggest tudung from muslimahclothing #mmc. mostly tudung yang dia jual adalah instant and ironless, so sesuwaiii untuk kak peej yang always on the go.
or bubbleshawl , banyak dkt insta. that type of shawl senang dibentuk and need only minimal ironing or none at all. hope it will help you . may allah bless :) love yaaa

inahornaw said... [Reply to Comments]

Peejjj ariani tudung cantik

Mimy Hamid said... [Reply to Comments]

ko pakai instant shawl...ala ala neelofa tu..kain cotton ..hahni tak panas..aku memula peej bermula dgn syria pendek je tu...lama gak aku pakai syria tu...slow2 kay kak jah

Dya Yhy said... [Reply to Comments]

naelofar hijab pun best untuk instant shawl

f.i.e.z.a said... [Reply to Comments]

alhamdulilah peej syukur sangat u akhirnya berhijab wahh hijab katanyaaa.
kalau u rasa susah nak pakai shawl i suggest u pakai instant. sangat senang sarung je and takde nampak tua ke apa. instant shawl banyak je yg murah2 kat jln tar tu. kalau nak kualiti best i suggest u naelofar. sedap je pakai tp mahai sket. tp sbb kualiti kan. kain best je.
takpe peej slow2.
semoga istiqomah hehe :D

shiela said... [Reply to Comments]

instant shawl neelopa pun bes jugak kita rasa..simple je tp sape pakai mesti nmpak cantik je kat muka..ce try :) ..

Ju-Dzahir_Amanda said... [Reply to Comments]

Try cari kat fb Qaira Hijab, Alhumaira Contemporary... ada lagi, tp dh lupa...

cikel said... [Reply to Comments]

Salam kak peeej..alhamdulillah..cantik sangat akak pakai tudung.. mungkin lepas ni cuba bawal pulak or yg tudung senang sarung..awal2 ni tak perlu pikir muka bulat ke lilit kiri kanan ke..asalkan bertutup dan selesa tu dah memandai..lama2 nnt akan terbiasa sendiri nak fesyen apa..kipidup :)

nur atika saad said... [Reply to Comments]

Beli la kat website benang hijau.instant shawl n xpanas.beli yg lily shawl.sng n mudah.skrg tgh sale.7 lai rm100.😂😂

IDA said... [Reply to Comments]

Neelofar chic n basic Tak yah pakai inner, kain dah sejuk and pin pakai satu je

Aidah said... [Reply to Comments]
This comment has been removed by the author.
wani ezryl * said... [Reply to Comments]

you look gorgeous, peej! xpe weh, go slow mana yg ada pakai je dlu. lepas tu shoppinglah tudung baju bagaikan tiada hari esok wahaha.

sy mmg jenis beli tudung bukan supermahal, asalkan boleh pakai (kecuali kalau nak raya ke, baru beli special sikit). sebab kita beli tudung byk kan, macam2 kaler nak match dgn baju *katanya. hahaha*. so kalau pakai tudung instant chiffon pun, sy beli kat butik nurhannah sebab harga affordable. kualiti ok, tapi tak lah superior macam duck @fashionvalet, sebab duck tu mahal kan. ni kalau instant shawl pun boleh dapat RM20 selai. shawl biasa RM10, RM15 pun ada. tp butik dia besar. byk cawangan jugak.

n.j.n.a said... [Reply to Comments]

muka x senyum pun akk still cantik lagi2 bila bertudung... tahniah k.jah!!! :)

FAR said... [Reply to Comments]

congratulations!! kite dah pakai tudung bebelas tahun ni pon tak reti nk belit belit sgt end up pakai instant shawl je senang. tapi kalau anak tudung tu beli duckscarves punya mmg sejukkkk je. Tudung die i tak beli la sbb mahal sgt ha ha ha

Nieda ramly said... [Reply to Comments]

tahniah alhamdullillah

sejadahchenta said... [Reply to Comments]

Alhamdulillah.....im a happy person peej!! tp aku x tau knp aku tergelak2 bc post nieh...nak2 plak jarum peniti hilang tuh...adoi...nyway smg istikhomah ye

ieda iedana said... [Reply to Comments]

cantikkknya pakai tudung. beli naelofar kak peej. dia ada instant and semi instant. sarung2 je pastu pin sikit (kalau longgar) pastu tayah peniti apa2 dah.
bokitta pun ok jugak siap sekali dengan anak tudung and ada jenis kain takyah gosok *angkat2 kening* . Tapi bokitta ni kalau kepala besar, rasa tak selesa sebab macam ketat je. so, beli la selai dulu try and error.

Lagi satu ida suka pakai cotton wide shawl (boleh jumpa kat PDI) sebab takyah nak gosok (if gosok pun minimum je). Cumaaaa,akak kena study dulu bab2 belit ni. Senang je sebenarnya tapi untuk newbie takut pening plak nanti.

oh, ada lagi. adijuma pun ada je design yang comel2. pun senang jugak sebab bawal kan. tapi kena gosok la...huhu...

anyway, selamat beristiqamah.... Pakai tudung ni bukan untuk lumba dengan sapa2. So, It's not about how fast, but how much improvement you can made one step at a time :)

XOXO

safiah yusof said... [Reply to Comments]

peej..tgk ig byjanopica_official..kain shawl mmg selesa n xpanas..

Siti Hajar Mohamad said... [Reply to Comments]

Tahniah Peej...akak doakan agar Peej akan lalui hari hari mendatang dengan imej baru ni denga rilex dan tenang....anyway..Peej lebih cantik bila pakai tudung..cayyok..cayook

Cik Bunga said... [Reply to Comments]

Alhamdulillah. I'm happy for you sis :) Semoga Allah permudahkan

rahmah umar said... [Reply to Comments]

cuba try kekaboo online. material tudung best!!

haslina rusli said... [Reply to Comments]

kak peej ku syg.. sile beli jenis shawl kain bubble chiffon. sesuai utk org pemalas lipas macam sy sbb xyah iron tudung tu.. masok mesen basoh konyok2 pnnnnn xyah iron.

Marleyna 119 said... [Reply to Comments]

salam peej..

tahniah..cantik sangat awk pakai tudung. mmg dari dulu lagi kalo awk saja -saja pakai tudung mmg dah cantik...cuma masa ajer...tapi skang alhamdulillah...kipidap. lembut saja air muka awk. syukran.

muna said... [Reply to Comments]

semoga kita semua terus istiqamah membuat amal kebaikan, amin. gi uptown je peej, sebat banyak2 shawl, aku kedekut beli tudung mahal, hahahha

yatie nur said... [Reply to Comments]

Aslm kak☺takpe take it slowly, pelan2, jgn kisah orang���� buat ikut pace sendiri,it will takes time�� sy tak pernah reti belit2 shawl ni, kak peej cari je kt ig instant shawl, yg murah yg mhl sume ade..
Cari material yg tak transparent mcm chiffon, yg tu kdg2 tu kena pkai inner atau if salah belit2 nmpk telinga pulak kahkah�� cari yg material bubble ke, ape2 la sy pun x reti nama2 material ni hihi, tp byk je yg ironless dan pinless mcm instant shawl, try n error dulu utk cari yg mane sesuai dgn style kak peej����
May Allah bless��

dk3yz said... [Reply to Comments]

Alhamdulillah, and yes the struggle is so real. :)
Please have a look at ErekaJusoph's instagram, they have very comfortable shawls which is light, durable and very reasonably priced.

Good luck and may Allah ease your journey forevermore!

Sincerely,
Your silent reader.

Huda Ramlee said... [Reply to Comments]

tahniah peej. semoga istiqomah..skrg pun dah banyak shawal instant yg tak perlu nak berpin peniti bagai..sap2 soi siap.iolls selalunya malas nak melilit shawl pakai tudung sarung je..

usna said... [Reply to Comments]

greattttt!! Alhamdulillah sesangattt. Moga kita semua istiqamah..yeah, the struggle is reall

Wizana Arbain said... [Reply to Comments]

Congrats peej! I pon baru je berhijab 22/7/16 lps, tetiba rasa nak pakai & gamble je padahal masa tu ade selai je shawl itam & tadek langsung bj lengan panjang haha..tp tu la kal niat kita ke arah kebaikan insya Allah, Allah akan permudahkan. Hehe sorry tershare plak citer sendirik. Peej u try plain shawl Arzu senang giler nk bentuk & x panas. Even i yg baru pakai tudung ni pon rasa senang giler & u tgk tutorial loose shawl je peej easy peasy. Good luck! :)

Teachers said... [Reply to Comments]

comel :D

cuba check out tudung from qayrascarf
instagram @qayramalaysia.

have a happy day :)

Cik Siti Hajar said... [Reply to Comments]

tahniah peej!! kita pon terkejut tgk perubahan nonoy... lajuuuuu sgt... hehehe

anyway, moga diberikan kekuatan dan kerajinan untuk beristiqamah...

mummy kimmy.com said... [Reply to Comments]

salam peej x kira la pa jenis tudung u pakai asalkan tujuan u satu ja untk kebaikan..mmg bkn mudah but i salute u...yang penting u selesa n sedap pakai x kisahla tdg u senget benget ke apa ke yg penting niat u...good luck peej..luv ya.

42766176 said... [Reply to Comments]

Kita pun baru start ramadhan tahun ni Peej. Mengumpul kekuatan hahahha...Tahniah ok! Byk2 buat research on tutorials. Good luck!

Nazia Mohd Zain said... [Reply to Comments]

Suci giler muka peej pki tudung.. semoga terus istiqomah.. lama2 ok la tu..

syalinda johari said... [Reply to Comments]

Peej..ni ha jom beli tudung...hahahaa...cantik sangat berseri...
http://www.alhumairacontemporary.com/

izzie said... [Reply to Comments]

Peej, u nampak cun sangat!

yasmeen zain said... [Reply to Comments]

Tahniah peej semoga istiqomah...alhamdulillah

Cik Puan Eka said... [Reply to Comments]

alhamdulillah. tahniah akak. Akka nampak cantik sgt bertuudng ni.

Kita nak suggest tudung pon, kite jenis beli kat paso malam shawl biasa, dan instant kita suka naelofar.

smoga terus istiqomah kak

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...