Instagram : @peejburhan

Expose Mistik : Rumah Atok

as salam kak peej..

nak share ckit pengalaman sendiri.
maybe tak seram mana la.
AMARAN:citer panjang. hope tak bosan la yer. selamat membaca
ni kisah di kampung sy di selatan tanah air. sy divide la ikut masa kejadian
1. Bulan Puasa

orang cakap bulan puasa ni hantu syaitan semua kena ikat kan.
tapi kisah ni memang jadi masa bulan puasa.
tahun bile tu tak ingt la plak.
yang pasti masa saya kecik lagi.
maybe ada yang pelik saya boleh ingat plak kan hal dah lama.
tapi ni memang betol2 kejadian.huhu
masa ni dah nak masuk maghrib.
dah nak dekat buka puasa la kan.
mak saya mintak saya cari adik saya, angah.
dah nak masuk waktu buka puasa tapi dia takde.
so saya pon pergi la cari keliling rumah atok saya tu.
pastu masuk kebun plak.
saya pergi sendiri jer.
masa masuk kebun tu lalu kawasan pokok pisang.
berkabus jer kat kawasan tu sedangkan waktu mahgrib tu.
lepas tu saya ternampak something kat satu pokok pisang ni.
saya datang dekat sikit, sekali nampak ada tangan lambai lambai suh saya pergi dekat.

saya terkejut terus lari patah balik rumah.
tak pikir dah nak carik adik saya tu.
sampai rumah semua orang marah saya.
semua orang risau tanya saya pergi mana dah maghrib.
saya cakap la mak suruh pergi cari angah. 
mak saya pelik. dia takde suruh cari pon sebab adik saya ada jer kat rumah tu.
saya dah blur. takkan saya mimpi kot..hurm..
sampai kesudah tak pasti la siapa yang suruh saya pergi cari adik saya tu

2. Sepupu

masa ni salah seorang makcik saya baru kahwin.
malam tu husband dia tak tido kat rumah atok saya.
husband dia balik rumah family dia.
so malam tu saya tido dengan makcik saya.
bilik makcik saya ni kat tingkat atas.
ada satu bilik jer kat atas.
ada ruang lain kat tingkat atas ni tapi atok saya jadikan tempat solat
pagi tu saya terjaga.
tak pasti pukul berapa maybe subuh la kot sebab saya nampak makcik saya tengah solat.
saya sambung tido semula.
tak lama lepas tu saya terjaga semula.
makcik saya dah takde. mase tu saya dengar suara sepupu saya panggil2 nama saya.
sayu jer suara tu saya dengar dari bawah.
pintu bilik makcik saya ni dekat dengan tangga.
bukak jer pintu terus nampak tangga.
suara sepupu saya tu saya dengar dari arah situ la.
saya pon bangun. bukak pintu nak turun bawah tapi saya tak nampak tangga.
yang saya nampak kabus jer.
suara sepupu saya tu plak tak benti2 panggil dengan sayu.
mase tu tetiba rasa meremang bulu roma.
tangga memang tak nampak langsung tapi saya main redah jer turun sambil lari.
sedar2 dah sampai dapur dengan nafas tercungap2.
semua orang tengok saya tanya kenapa.
saya cakap la sepupu saya panggil.
pastu nak turun tak nampak tangga. kabus jer ada.
mak saya cakap mana ada sepupu saya datang pon.
mase tu plak dah pukul 10 pg kot mana ada kabus.
blur lagi sekali. huhu..
saya memang tak cakap banyak dengan mak saya pasal benda2 ni sebab mak saya lemah semangat.


3.Raya

kejadian ni masa saya dah besar.
dlm 3 ke 4 tahun lepas.
raya keberapa memang tak ingat la.
rumah atok saya memang meriah masa raya.
ramai sedara mara datang sampai ke malam.
hari kejadian tu saya tak boleh tido.
pakcik saya 2 org pon x boleh tdo jugak.
mase tu nak dekat kul 1 pg.
yang lain semua dah tdo.
kitorang pon decide nak main carom.
pergi main depan pintu utama tapi takde la bukak pintu.
dok bersila masa main.
tengah syok2 main tu tetiba dengar pintu kena ketuk.
masing2 senyap. takde rasa ape pon cuma tertanya2 betol ke bunyi pintu ni.
pastu sambung lagi main then dengar lagi.
kali ni memang btol la bunyi pintu kena ketuk sebab pintu betul2 depan mata jer.
naseb baik la pintu jenis kayu so takde la nampak pape kat lua kan. huhu
mase ni memang takde rase ape.
pakcik saya boleh plak suh saya pergi bukak pintu tu tengok sape yang ketuk sebab saya duduk paling dekat dengan pintu.
saya pon macam takde pikir ape nak bangun la bukak.
tetiba atok saya keluar bilik.
bilik atok saya kat depan tu jer.
atok saya ni dia kurang dengar.
kalau cakap dengan dia memang kena jerit2 sikit.
berbalik pada cerita, mase saya nak bangun bukak pintu tu tetiba atok saya plak keluar bilik then dia cakap "jangan takot. aku dah pagar rumah ni".
pastu dia masuk bilik sambung tido agaknye.
kitorang ni terkebil2 kat situ. 
dok memikir nape tetiba atok saya cakap cmtu.
dia dengar ke bunyi ketok tu.
mase tu baru rasa cuak tu datang.
masing2 tak pikir ape dah.
terus masuk tdo.
esoknya saya citer kat mak saya then mak saya cakap saja la tu datang nak main sekali agaknya.huhu
biasa saya dengar macam2 bunyi kat rumah atok saya tu.
tanya orang lain tak dengar plak.
tak taula ada ape atau perasaan saya jer. wallahulam

banyak lagi sebenarnya yang saya nak citer.
saya ex-terendak jugak junior kak peej.
ada masa nanti saya citer lagi yer.sekian..
~amy~

2 Comments:

intan said... [Reply to Comments]

owh.. i is seram ok... menyesal baca bye

Malinda said... [Reply to Comments]

wah! serammmmmmm...nanti share la cecepat sikit ye Amy :)

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...