Instagram : @peejburhan

Expose Mistik : Layang-layang di jalan gelap.

Hari tu Murni ada share cerita Expose Mistik CLICK HERE.
so kali ni kembali ngan cerita lain pulak.

enjoys everyone.
selamat malam jumaat. 

...............................................................................................................................

LAYANG - LAYANG DI JALAN GELAP

Salam Kak Peej,

Saya nak share pengalaman saya dan kawan saya nak ke mall untuk tengok midnight movie. 
Saya belajar di Perak dan saje je teringin nak tengok dan rasai pengalaman malam di Ipoh. 
So saya dan kawan saya beli tiket wayang midnight movie di mall Ipoh dan decide nak keluar awal sikit sebab nak makan di sana. 
Bertolak la kami ke ipoh dari Sri Iskandar dalam waktu 8 malam macam tu lepas maghrib.

Kalau orang yang belajar di tempat saya tu, memang tau la jalan dari Sri Iskandar nak ke Ipoh memang gelap. 
Kalau ada lampu pun mungkin yang simpang ada traffic light. 
Saya pun berani kan diri nak ke ipoh kan sebab ada teman. 
Kalau tak memang jangan harap nak meredah jauh jauh. 
Kami lalu jalan Batu Gajah nak ke Ipoh tu.

Waktu nak ke sana, kawan saya yang drive sebab dia cakap kalau drive lepas tengah malam, dia takut dia mengantuk. 
Saya okay saja hehe. 
Kami pun sembang sambil mendengar lagu sementara nak sampai ke tempat di tuju.

Sampai di satu jalan gelap tu, saya nampak macam layang – layang terbang. 
So saya rileks lagi la kan. 
Kawan saya plak cakap “ Sape la duk main layang – layang malam2 ni? Tak de angin pun” 
Bila drive tu, makin lama kami mendekati “layang – layang”. 
Makin lama benda tu terbang makin rendah tau. 
Dalam hati saya dah pelik dah. 
Kenapa layang – layang ni macam terhuyung hayang. 
Kat bawah dia tu ada ja macam tali. Kan masa tu gelap, so nampak tak clear sangat.
Kawan saya tegur lagi “ Kenapa makin rendah dia terbang?”
Terus “layang – layang” tu pusing kepala dia ke arah kami, dan nampak muka dia yang berdarah – darah tu . 
Rupanya benda yang saya sangka tali tu, tu rupanya usus dia. Uwaaaa. Watdehel. 
Saya nak menjerit tapi saya takut kawan saya yang drive tu terkejut dan terbabas. 
Kan saya ni dari kecik boleh nampak benda alah ni suma.  
Boleh lagi control ketakutan tu. 
So saya ingat saya sorang ja yang nampak. Kot la kan kawan saya tak nampak benda alam ghaib ni. so saya diam aja la kak peej masa dia pusing kan kepala dia tu. 
Masa penanggal tu pusing kan kepala dia mengadap kami, kawan saya bersembang dan tengok muka saya. Pastu dia kalih tengok jalan balik.
Waktu kawan saya kalih tu, penanggal tu betul – betul terbang depan cermin kereta kami. 
Lepas tu pergi mana tah. 
Kawan saya menjerit sekuat hati kak peej! Ya Allah. 
Saya dah standby pegang stereng dah takut terbabas. Pucat terus muka dia!
Muka penanggal tu matanya tertutup. darah penuh keluar dari mulut dia dan rambut serabai. 
Usus terjuntai habis. 
Kawan saya dah start nanges dah masa ni. 
Saya lagi la cuak. Saya tak pernah nampak kepala melayang depan mata sebelum ni. 
Kami start baca ayat qursi sekuat hati. 
Kawan saya tu dah melalut dah. Nak baca ayat qursi, tapi suara keluar surah al ikhlas. Gila tak? 
Saya suruh dia berhenti tepi jalan sebab saya nak drive. 
Badan dia dah menggeletar habis. 
So, kami cari la kedai makan yang ada di tepi jalan supaya ada lampu sikit.
Kak peej tau tak, Masa kami park depan kedai makan tu, orang yang di dalam kedai tu berlari menjerit jerit bila nampak kereta kami datang. 
Rupanya kak peej, penanggal tu ada kat seat belakang kami! 
ya Allah, kami pun apa lagi, stop kereta, bertempiaran lari keluar. 
Time tu memang tak pandang cermin belakang dah. 
Terus pergi menyorok dalam kedai.

Nasib baik masa tu, ada pak cik – pak cik yang baru balik dari solat maghrib singgah makan di kedai tu. 
So diorang yang pergi halau penanggal tu balik. 
Apa yang diorang buat lepas tu saya dah tak tau dah. 
Saya duk tenangkan kawan saya yang nanges dari tadi. 
Terus cancel tengok midnight movie.

Sampai sekarang saya tak dapat lupa muka “layang – layang” tu. 
Memang tak pergi dah Ipoh waktu malam. Trauma.

-Murni-






11 Comments:

huda79 said... [Reply to Comments]

Ok...klu jalan batu gajah tu mmg scary...even sy org ipoh...g beraya umah kwn kt batu gajah...balik pkl 12 lbh...sepanjang jln sebijik kereta pn xde...mmg seram giler....masa dlm kete x benti baca ayat kursi....

Aliah Nuqmans said... [Reply to Comments]

huihhh aku yg baca pon lemah segala sendi...
nauzubillahiminzalikk

sharifah diyana syed bohori said... [Reply to Comments]

uewww serammmm..berdiri diri bulu roma ku huhu

selalu je lalu kt seri iskandar-ipoh tu sbb kg kat batu gajah
Alhamdulilah tak pernah lg Nampak yg bukan bukan

mintak jauh laaaa

Malinda said... [Reply to Comments]

choiiiii!!! layang2 tengah2 malam...lepas ni sumpah layang2 yg orang main siang2 tu pon haku takmo tengok...hahaha

Shahrizat said... [Reply to Comments]

Yang kawann ko tegur tu mengapa Murni Oiiii...urut dada urut dada urut dada..tengah baca dalam kereta jam 953pagi jumaat yang mulia...takutnya macam baca tengah malam...waaaa

cik yuyiyui said... [Reply to Comments]

ciss, dekat pulak dengan tempat ai. huhu

Syida Rasyidah said... [Reply to Comments]

Adoillaaaaa, dah laa area2 kampung kita nih! haih! haih! before kawen dah laa slalu balik dari Kl ikut jalan ni, lps kne kaco, trus xlalu sana dah. Nape tegurrrrr, dup dap jantung kita baca,

ease elias said... [Reply to Comments]

adik belajar kat uitm sri iskandar ke dik...adoiii..part yg ada kat seat belakang tu x tahan tu..
selalu terbayang keadaan ada makhluk kat seat belakang..tapi semak pikiran bila pikirkan time bila nak cabut seatbelt..nak tarik handbreak lagi..rasa nak lompat keluar je..

wani ezryl * said... [Reply to Comments]

mak aih scarynya! sambil baca ni dapat bayang scene jumpa penanggal pastu lari pi kedai. mcm ada drama penanggal kat astro tu.. yg ada amy mastura berlakon kalau xsilap. tp yg cerita ko ni cerita betul. so.. mmg scary.

Naziera Najuri said... [Reply to Comments]

Moral of the story, nampak benda pelik-pelik, jangan ditegur. Pesan pada diri sendiri yang suka kepochi ni. Huhuhu.

sharifah diyana syed bohori said... [Reply to Comments]

like byk byk kat komen @nazieraNajuri tuuu..betul2x janganlaaa ditegur..kalau boleh buat buat tak Nampak jela walaupun Nampak.bia dia syok sendiri je terbang hahaha..adoii seremm.duk teringat je sebab selalu sangat lalu jalan ni

eh panjang plak komen.maaaaaf :D

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...