Instagram : @peejburhan

Expose Mistik : Bomoh

Assalammualaikum dan salam sehati sejiwa kui3, 

Aku antara brjuta pembaca senyap blog ko peej....santai je baca...paling ak suka tang expose mistik..kali ni ak share cite ak lak...pecaya atau tidak suke hati perut limpa korang lah...citer ni terjadi bila ak masih blaja diploma lg...ak dgn secara tidak sengaja mengikuti beberapa ahli keluarga aku berubat cara kampung dgn sorang pakcik ni...dalam linkungan 50 thun...bukan berubat apa pun sangat, sekadar meramaikan jemaah kepochi je....setel je berubat, pakcik ni tenung aku atas bawah..then dia tnya pasl ak dgn salah seorg ahli keluarga ak....soalan yg terpacul kuar dari mulut dia ialah sama ada ak berminat atau tidak jadi bomoh...aku bukan sekadar terkejut, nk terbahak pun ada....mujur mak aku takde, kalo tak menepuk2 lantai dia gelakkan ak...mana taknya ak mmg taik penakut kut....ak just geleng kepala..cuma dia pesan yg ak boleh ubatkan org bila2 masa dgn izin ALLAH....ok setel bab tu...ak blik semula ke asrama uni yg terletak nun di tmpat jin bertendang di shah alam.

Pengalaman pertama ak jadi bomoh terjun tetiba, apabila member serumah ak kena gangguan, mcm2 dia kena..sekejap dia skit2 badan, muntah2, lepas tu sakit tapak tangan tanpa tahu apa punca...boleh dikatakan dia selalu sakit...sekeping je badan dia...dah mcm nenek lanjut umur, paling teruk bila dia period, teruk sngat keadaan plus mcm org xcukup darah. Satu malam tggal kami bertiga jer yg study untuk mid term utk paper terakhir, bebudak course lain dah blik kg memasing....kwan ak yg sekeping ni start mengadu tak sihat n start merapu yg dia tetiba ternmpak gula2 kt tiang lampu mngadap meja study kteorg..(gula2 kat sini refer pd p-c-ng). Member ak yg sorg lagi dah terbongkang kt ruang tamu depan, lampu dia padamkan. ak suruh mber ak yg sekeping ni tidur, dia ikut ckap ak...xlama kmudian ak dgr dia berdengkur. Aku baru teringat yg ak x solat lagi, then ak teruskan niat nk solat, jam dah nk masuk tengah malam.

Selesai solat, aku teringat nasihat pakcik tu, aku dengan poyo nya niat nk try test je nk ubatkan mber aku ni...aku ambil segelas air dan tasbih, ak start berzikir. Reminder : Aku tak buat bnda2 kurafat yer, bakar kemenyan semua xde, pakcik tu just sruh ak buat solat hajat, zikir dan baca ayat kursi je. Awal2 ak xde rase apa2, lama2 bila ak teruskan bacaan ayat Kursi, tengkuk ak panas, berpeluh2 baq hang, tetiba...jeng..jeng..jeng..aku terdengar suara perempuan mengerang, ak pikir kawan ak yg sekeping tu, sbb dia kan mmg xsihat, makin lama mkin kuat erangan dia seiring dgn bacaan ak....sebijik bunyi mcm org tua mengerang, dah bukan suara member aku..ak berzikir dlam gelap kat ruang tamu membelakangkan kwan ak yg tgh tidur xsedar diri...tapi ak boleh nampak lagi apa yg berlaku sekitar ak, ak nmpak bayang2 benda berbulu tinggi sgt dan besar cuba nk peluk ak dari belakang, ak nmpak tngan dia cuba nk capai ak, erangan yg mcm nenek tu makin kuat, ak tak tahu mna ak dapat kekuatan, aku bgun n berlari dapatkan mber ak dalam bilik sambil rasa nk tercirit nk terkencing semua ada, n guess wat, mber ak tgh tidur nyenyak xberbunyi pon. Erangan tu bunyi mcm ni...errrrr arghhhhh...errrrrrrr......errrrrrr arghhhhhh.

Aku kejutkan mber aku, dia bgun n tnya kenapa muka aku pucat lesi...aku tnya dia kenapa kau mengerang mcm sakit sngt...dia jawab dia xde mengerang sakit pun tapi dia dpat tidur nyenyak sebb bdan dia dah kurg sakit..esoknya aku yg demam panas smpai doc suspek ak kena denggi.Hampeh....Tak lama kemudian, member ak blik kg dia n berubat secara kg, pakcik yg ubatkan dia tu ckp mmg dia ada gguan mkhluk halus, kluarga mber ak ni ada bergaduh dgn sorg nenek tua pasal tanah pusaka. Tapi xselesai hingga skrang, xpasti kenapa dan jgn tnya aku apa kaitan dgn nenek tu sbb mber aku xjelaskan. Kendian, dia blik smula rumah sewa kteorg, dia citer dgn ak, dia mntak tlong ak ubatkan dia, time ni demam ak dah pulih sepenuhnya. Aku just ckp tgk la dulu, lagi pun aku tak pandai...pndai cari penyakit adala.

Malam tu kami tidur berdua satu bilik..sbb ade kwan2 yg belum blik dari kg, aku bermimpi ade sorg nenek tua dlam keadaan marah sgt bagi amaran kat ak, dia ckap aku cuma setahun jagung bdak mentah xperlu sibuk hal org, dgn marah dia baling atap2 rumbia yg terbakar dekat ak...ak rasa panas berpeluh2 smpai terjaga, masa trjaga rupa2nya mber aku yg sekeping ni dah terjaga dulu, dia tnya knapa aku berpeluh2 n muka pucat, aku tgk dia pun berpeluh2, pdahal mlm tu hujan, dgn sejuk hutan bukit lagi...rupanya dia mimpi bnda yg sama mcm aku, mimpi pasl nenek n atap rumbia berapi dibaling kat kteorg.....start dari hari tu, aku dah xberani memandai2 nk ubatkan org n aku dah pun lost kontek dgn mber aku tu lepas hbis blajar. aku xtahu apa yg terjadi ni kebetulan atau mmg betul2..wallahualam.

Start dari situ, mcm2 benda pelik2 jadi, nnti ada masa ak taip. Adios...

-S.I-

4 Comments:

Anonymous said... [Reply to Comments]

ak ak ak. aduhhhh POTONG HABIS. sorry hakak old-fashioned uols. tak boleh nak hadam ak ak ak ni.

sacrilege said... [Reply to Comments]

Peej, kalau boleh toksah la publish post expose mistik yang rempit sangat bahasanya. Mereng kepala baca ejaan bersepah macam ni.

Anonymous said... [Reply to Comments]

Elok je ak hadam...rempit pobondo eh...korg kalo msg org mmg taip full ke setiap prkataan? Toksah tu pun xde dlm kamus dewan..asal x eja "kalau boleh tidak usah....apa pun x bleh....hukalohh

Anonymous said... [Reply to Comments]

iols faham jek baca.... best citer ni... janji jgn taip gini udahhhhhh... "auwarkkk... cayunk auwark kewtart kewtart..." oke itu mmg nk kna penampo....

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...