Instagram : @peejburhan

Segment Minggu Ini: Pengkhianat bangsa?

Ingat tak aku pernah hari tu share kata nak buat segment baru?
yang setiap isnin nak share.
well sebenarnya lepas aku buat entry tu.
aku sendiri lupa ok?
padahal ada yang hantar pun email kat aku.

segment apakah?
segment luahan perasaan.
if la ada yang mencari tempat untuk bercerita.
tapi nak identiti dia di rahsiakan.
so boleh aja share.
akan ku kongsi every isnin.
mana aku boleh bagi pendapat aku bagi.
tak pun maybe readers ada pendapat or pengalaman ke.
dorang boleh bantu mana patut.
begitulah.

ok ni yang aku nak kongsi.


untuk adik innai blues.
ni pendapat ku.
bagi aku fashion ni tak lari banyak la.
contoh if tengah trend peplum. merataaaaa kau akan nampak orang buat.
daripada high end sampai la ke pasar malam pun ada jual.
sama la leggings ke, maxi dress ke apa.
usually memang ikut trend.

tapi ada jugak yang akan tiru sebijik macam design orang lain.
tapi akan keluar statement macam 'inspired by'...
tu ok la.
tapi macam blues innai cakap sampai tahap tiru idea n mengaku tu karya hak cipta tu memang tak patut la.
tapi dunia ni ada macam-macam orang.
sanggup buat apa je untuk kepentingan diri.
memang buat tanpa rasa bersalah.
so eloknya jauhkan je la diri daripada orang begini.
jiwa kita pun tenang kan.
biarkan orang macam tu terus hidup feeling dia designer. walaupun. huhu.

serious aku tak faham la.
kenapa ada orang macam ni eyh?
i mean susah ke dia nak credit ke orang?
bukan bab baju je la. contoh blog la.
if baju la, boleh je kau mention, "aku suka tengok design baju sekian2 ni. so aku buat version aku, of coz yang harga mampu milik."
kalau blog, "aku terbaca entry dia ni. membuatkan aku rasa nak cerita n blog pasal benda yang sama."
boleh kan? tak susah kan?

aku tak faham pasal baju sangat sebab aku bukan designer ke apa.
tapi pasal entry tu aku paham.
sebab aku pernah kena. aku pernah buat entry meluahkan rasa aku.
sekali 2 minggu lepas tu aku dapat komen ke email dpd reader bagi tau ada blogger yang famous amos la konon ni buat entry meniru entry aku.
aku ingat reader aku tu saja je perasan sendiri.
bila aku baca memang panas kepala aku. sebab serious 90% samaaaa macam entry aku.
sama! bukan dia plagiat la. tapi isu yang dia cakap n isi kandungan 'luahan hati' dia tu samaaaa!
rasa wtf la jugak. tapi malas. mampuih pi la.
sebab biarlah dia nak menipu orang n at the same time menipu diri dia sendiri.
sebab bagi aku kesian orang macam ni.
sampai bila kau tak dapat hasilkan sesuatu yang betul2 bagus n boleh kau banggakan.
sebab kau takda la bernas or creative mana.
hasil kerja kau adalah hasil ceduk idea sana sini.

sama kes baju ni la.
dia feeling la macam mana pun konon dia mengilhamkan benda tu.
tapi kenyataannya tetap itu adalah hasil buah fikiran n idea designer lain.

korang rasa macam mana?


8 Comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply to Comments]

bercakap pasal meniru nikan, akak pun pernah mengalaminya. Memang sakit hati, apalagi bila si peniru tidak mengaku yang dia meniru. katanya akak ni gila glamour sebab tu nak dia bg kredit pd akak kerana dikatakan meniru idea akak. Memang sampai ke sudah dia tak mengaku meniru walaupun produk yg dihasilkan tu dahlah rupanya sama sebijik macam yg akak punya, nama pun dia tiru bulat2.. sakit hati!!!

tapi skrg akak dah redha. Kepada blues Innai, anggaplah ini cabaran untuk Blues Innai pergi lebih jauh. Dalam bisnes ni perlu ada cabaran. Dalam hidup pun sentiasa ada cabaran, kalau kita redha, jiwa lebih tenang. Mana tahu lebih banyak ilham yg mencurah nanti.

Sekiannnn pendapat dari akak, Peej.

waheedatul Affidah wahid said... [Reply to Comments]

Saya rasa akak terbaekk nye blog... (hehehe,xde kene ngene kan)

waheedatul Affidah wahid said... [Reply to Comments]

Bagi pendapat saya kan kak peej, akak antara blogger yg best yg baca, (hehehe,sorry xde kene ngene lgsg)
( ^ __ ^ )

Shark Kay said... [Reply to Comments]

bila nk berniaga jiwa kene kental.
ini sudah menjadi lumrah kalau cakap tiru idea/curi idea.
yg pasti kita jujur.
kalau betul kita tak buat abaikan sahaja.
anggap itu catu cabaran to next step.

wani ezryl * said... [Reply to Comments]

pentiru di mana2. nak saman tak boleh sebab tak paten. lps2 ni kena hati2 dgn org kan. ada yg baik, tp ada juga yg xboleh percaya.

mysha said... [Reply to Comments]

Hye sis,

Salam perkenalan.. Hurm bab tiru meniru nih mmg ssh tol nak cakap.. Pada Blues Innai tu harap dia sabar jerla.. Ada hikmah disebalik sume benda tu..

p/s:kira sis hebat la gak sbb blogger yg famos amous pun tiru sis hehehe..

doll said... [Reply to Comments]

wlupun karangan sekolah adalah marah kalau kawan meniru!such people have no pride of own sweat and tears..emo.

Syazni Rahim said... [Reply to Comments]

Aku baca blog ko ni dah lama weh, kekadang rasa macam kau ni artis pujaan aku lak.. hahah! habis semua salasilah ko aku boleh cerita kat officemate aku bila dia tanya, "Peej? Dia artis ke?"

Eh, merepek ape ni?

Hmm.. untuk adik inai tu, memang makcik tu salah.. try lah slow talk.

*sian budak tu, ini je mampu aku komen*

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...