Instagram : @peejburhan

bahasa melambangkan bangsa

ewah tajuk mengada je rasa.
macam best je kan.
padahal cerita biasa je.

ni kisah malam kelmarin.
aku kat rumah memang pakai air mineral.
macam ku pernah cakap.
air paip rumah ku memang terasa paip dia tu.
tak sanggup.
so beli la mineral. buat bancuh air, masak air panas.
n bagi kasih minum.
ye la. kita pun nak minum sedap, takkan nak bagi kasih air paip yang klorin melampau terasa tu kan.
so kena la beli mineral.

selalu akan beli 2 carton terus.
tahan la kot seminggu lebih. kot. tak sure lak.
tapi tau tinggal 1-2 botol pergi la beli.
selalu beli kat KK mart. murah n senang.
sebab part depan kedai, bagi tau n beli.
dorang tolong angkatkan letak dalam kereta terus.
selalu pergi aku duduk dalam kereta. Mr.B la yang uruskan.

tapi malam kelmarin aku kata biar aku pergi.
time tu ramai lak kat cashier tu.
sampai je tengok kekecohan sikit.
aku baru sampai so tak tau sangat cerita.
tapi ku tunggu je la. sampai giliran ku nanti.

time tu tengok cashier tengah buat untuk orang nak beli prepaid tu. pakai machine tu.
sambil ada sorang budak melayu poyo n konon gangster sangat kat situ bising2.
cashier adalah lelaki bangla.

mamat : gua customer takkan gua nak kira. lu cashier. lu tak tau buat kerja ke.

mamat bangla tu buat je kerja dia ngan prepaid tu. 2-3 dia buat. ramai nak kot.
tapi bangla tu senyap je tak menjawab.
tengok tau muka dia tahan geram n marah. n maybe malu.

mamat : lu tau lu apa? lu lancau. lu tu lancau.

    gua customer. takkan gua nak kira. lu la kira.

   lu datang sini lu nak suruh gua pulak buat kerja. balik la negara lu.

   lu tu lancau. muka pun macam lancau.


mostly semua senyap je la.
malas nak layan. kecoh lak. dah la lembab.
aku pun memula tak sure apa benda mamat ni kecoh sangat.
aku tengok mamat bangla tu pegang calculator n kira-kira.

mamat : haaa. kira la. berapa?
cashier : 15 *suara slow*
mamat: berapa? cakap la kuat. siapa yang dengar kau cakap slow macam tu.
cashier : 15!
mamat : haaaa tu je pun. bukan susah.

pastu aku tengok mamat tu ngan sorang lagi kawan dia amik bakul.
pergi kat tempat air amik 15 tin Beer.
T________T

time dorang gerak nampak muka bangla tu geram je.
tapi ye la. apa dia boleh buat pun kan.

WTF.
kau nak beli beer. kau sendiri la kira.
apesal lak kau suruh cashier kira. pastu dia tak tau kau nak maki hamun n tunjuk bagus.
aku rasa dia datang. then cakap, "saya ada RM100, berapa beer saya boleh dapat"
eh kerja dia ke nak pikir.
patut kau la sendiri tau, pastu kau bawak ke kaunter. kerja dia kasi key in.
then tengok total. kau bayar la kan.

just because dia bangla. kau layan dia macam tu.
kau tu dah la beli beer.
entah-entah bangla tu solat pun tak tinggal.

then tu takpa.
pastu dorang bawak beer tu kat counter.
nak bayar tu.
mamat tu punya kawan cakap kat cashier tu.
masa kecoh tu dia tak cakap apa, dia tunggu tepi je.

mamat 2 : eh masam je muka. senyum la sikit.

mamat bangla tu senyum.
senyum tak berapa ikhlas. then baru ok.
kalau aku pun taknak.
dah memalukan aku n buat scene pastu nak suruh senyum.

kesian lak aku tengok cashier tu.
apa la salah dia.
aku benci orang racist macam ni.
ok aku idok le baik.
tapi aku rasa kau kena treat orang ngan hormat kot.
tak kira la siapa orang tu.
unless orang tu dah buat taik, then tu lain cerita.
tapi kalau tak. layan la orang tu elok-elok tak kira la dia dari mana or bangsa apa pun.

ntah aku fikir macam tu sebab semua ni karma.
bayangkan kau treat orang teruk.
then kau pergi negara orang, cuba kau kena macam tu.
mesti tak best kan.

tapi aku rasa mamat tu tak pernah pun pergi luar negara kot.
sebab tu minda sempit macam tu.
pffffttt.


5 Comments:

nonie said... [Reply to Comments]

Aku benci org jenis sound gini
Plus aku rasa org gini yg takde adab ni semua jenis tak sekolah...or senang citer.bodoh!

Aku benci racist.... Semua org pon sama je...

AkUfiZA™ said... [Reply to Comments]

Narrow minded gitu la.

linda said... [Reply to Comments]

Ish cibais sgt. Kalo kene pakcik tua educated sound mmg

sharifah rosidah said... [Reply to Comments]

Buat malu betul la, sekurang kurang nya bangla tu datang sini buat kerja dan cari rezeki....kau orang pulak silap2 duit beli beer tu ko ragut entah beg sesiapa....ce hantar kau orang pergi cari rezeki kat tempat dia pulak....hah baru ko tahu langit tinggi ke rendah...dasar tak bersyukur punya orang kan.

nqr said... [Reply to Comments]

aku mencarut sakit hati.kong ajar!

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...