Instagram : @peejburhan

ayam masak kunyit

yeeee. update lagi.
macam tersampuk apa tah today rasa nak update je. gilo. hahha.
tadi kan lapar bebenor.
sekarang dah selamat makan.
sebab lapar n malas berganda.
kita buat lauk simple je.
ayam masak kunyit.
aku memang beli ayam isi tu kat supermarket. so senang la ker.

ok nak share resepi.
walaupun ayam masak kunyit ajo.
ah lantak.
sebab blog aku ni pelbagai golongan usia.
so bagi yang budak-budak tu. atleast boleh la tau buat lauk simple ni khen.

BAHAN-BAHAN

- ayam (potong kiub/kecik2). terpulang nak berapa banyak. tapi masak kunyit jgn la sampai sekor ayam kau guna
- bawang sederhana ( potong nipis/ring)
- halia besar ibu jari (potong nipis)
- cili kering 6 batang (potong 3-4 bahagian)
- capsicum 1/2 (potoang petak)
- celery (potong kecik)
- kunyit serbuk
- minyak
- garam

bila dah listkan ni. aku baru perasan aku tak letak bawang putih. haha.
ah lantak. sedap je aku makan tadi.

CARA-CARA

1. panaskan minyak. aku suka lebih. sebab best oh minyak tu letak kat nasi nanti. haha.

2. goreng cili kering. takyah lama. nampak dah kembang n merah menyala. angkat asingkan kat pinggan. jangan sampai warna merah gelap. tu hangit. nanti pahit.

3. masukkan ayam yang tadi. then letak sekali kunyit 2 sudu kecik.

4. after few minutes, masukkan celery. sbb celery amik masa sikit nak lembut.

5. masukkan halia, bawang, capsicum. goreng la kau sampai nampak masak.

6. masukkan garam secukup rasa.

7. masukkan cili kering tadi. gaul. padam api. siapppppppp.


sedap hoi.
walaupun simple. makan ngan nasi panas. terbaik.
ok actually aku tak suka nasi panas. sebab melecur tangan aku.
tapi since makanan ni semua kecik2. so makan ngan sudu. terbaik.

ye dasat pemalas. ni satu je lauk aku buat.
cepat, mudah, sedap.
ok la tu. ada isi, ada sayur. ;p

ok selamat mencuba adik-adik.
akak nak mengemas rumah ni. ta-ta

8 Comments:

Alwanez said... [Reply to Comments]

Nanti nak cube resepi ni la kakak pija. Tq for the recipe. Ngeee :D

Mooniqueen said... [Reply to Comments]

Tengok pun dah nampak menggiurkan...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said... [Reply to Comments]

ooh masuk ayam dulu eh.. maksudnya bahan tumisan sekadar perasa jela? okay2, nanti nak cuba.

FARYN said... [Reply to Comments]

aku nak datang makan walaupun kau tak jemput.. hahahaaa

kakchik@ella said... [Reply to Comments]

nampak simple, cepat dan paling penting, sedap.

cik chinta said... [Reply to Comments]

tgu laki balik la baru masak. hik2

wani ezryl * said... [Reply to Comments]

hoahh rancangan masak2 bersama peej kembali!! i like! xD

Anonymous said... [Reply to Comments]

Salam'alaik..thanks ats perkongsian resipi..smg beroleh pahala sbb share dgn rmai org..sy dh cuba msk td, simple, cepat n sedap :)

Thanks!

Fiza

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...