Instagram : @peejburhan

expose mistik : rumah tepi kubur

Salam peej..

Tq sbb sudi publish cita aku dulu. Ni ada lagi cita seram. Tajuk xtau nak boh..hang boh sendiri lar k.


Cerita 1 :

Yang ni jadi kat abang aku. 
Org laki biasa la kan, suka balik pukul 3 or 4 pagi. 
Satu hari tu dia balik pukul 2 am lebih rasanya. 
Rumah aku ni, depan Jalan raya, belakang kubur. 
Kalau bukak tingkap dari bilik kak aku mmg nampak ar batu2 nisan tu suma. 
Sambung balik cerita abg aku, bila dia sampai rumah ja dia perasan mcm ada benda terbang dari Jalan terus ke atas pokok buah macang depan rumah aku. 
Pastu abg aku konon terer pi Tanya benda ‘tu’..kalu hang betol ‘benda tu’, hang goyang pokok ni. 
Benda tu pun dengan terernya, goyang pokok 2 sekuat-kuatnya. 
Bayang kan la, pokong macang 2 besar mana. 
Mana ada org yg boleh goyang dari bawah. 
Terus abg aku demam seminggu. 
Gatai lagi, konon tunjuk terer..



Cerita 2 :

Dulu bekas jiran aku ni ok ja. 
Tapi lepas mak dia meninggal, dia dah xdok sebelah rumah aku. 
Tinggal adik dia saja. 
Rumah yang adik dia dok 2 rumah tanah wakaf untuk org2 masjid. 
Lepas mak depa meninggal, yg si adik ni pi pecah seluruh rumah sbb nak wat rumah batu 2 tingkat. 
Tapi majlis agama x lulus. So rumah 2 terbengkalai cmtu ja. 

Bulan posa 2 tahun lepas, yg si kakak yang pindah 2 mai kubur mak dia(jgn lupa, kubur belakang rumah aku). 
Aku dok tengok tv dlm rumah. 
Pastu aku dengar ada org nangis. 
Mak aku dah dok tuntun kak tu masuk rumah. 
Masuk ja rumah, dia jadi lain. 
Cara dia ckp dah mcm org dulu. 
Dia nangis2 dlm rumah aku. 
Kata rumah aku ni panas. 
Awat kami biaq org buat kat kami sekeluarga. 
Nasib baik pak aku ni imam n kuat mengaji, kalu x dah lama mak aku mati sbb org buat. 
dia bagitau kat mana org tanam ‘benda tu’. 
Dia kata org yang buat ni dok xjauh, kami pun kenal. 
Seberang sungai ja. 

Bila kak ni jadi camni, dia boleh ‘scan’ org. 
abis sapa yang lalu depan dia, dia scan. 
Aku yg dok tengok tv pn kena scan. 
Dia ckp aku ni nampak gaya cam nak pregnant lagi. 
kebetulan memang period aku lewat sebulan. (mmg lekat tp xdak rezeki)
pastu dia tengok plak anak aku yang boleh ‘scan’ tu..dia kata anak aku ni ‘cerdik’. Untung dpt dia..

bila kami tanya, tok dok mana? 
Dia kata dia dok kat pokok sena atas kubur 2. 
Dia kata lagi, apa jadi kat rumah aku suma dia tau. 
Dia kata kadang2 dia mai rumah aku tolong tengok2 kan anak2 aku. 

Selalu kalau dia mai rumah aku, dia dok kat tangga. 
pastu bila ‘dia’ nak balik, dia mengesot cam cerita Suster Ngesot tu. 
Bila tok nenek masuk badan kak ni, cara otometik dia xsuka kat hasben dia. 
Bila kak ni dok mengesot, laki dia tanya la mak aku, dlm kampung sapa yang jln mengesot camni?
Sekali dia tengking hasben dia, dia kata “aku mak mertua hang pun hang x kenai? Hang tengok la wanbee (ni mak aku) dia xkenai aku”. 
memang sebelom mak dia meninggal, mak dia xleh jalan, dok mengesot ja. 
Pastu sampai depan pintu rumah aku dia bagi salam n terus pengsan. 
Dalam 2-3minit dia sedar balik. 

Dia akan jadi kat rumah sedara yang ada problem. 
Kalau dia pi rumah yang bukan sedara dia, dia akan jadi selepas sembahyang subuh kat rumah dia n dia akan pesan kat hasben dia tuk bagitau kat tuan rumah. 
Hasben dia crita sebelom mak mertua dia meninggal kat spital, dia tengok mesin hayat dah x jalan tp wife dia a.k.a kak tadi dok cakap n angguk2 dgn mak dia. 
Maybe masa 2 kot mak dia ‘pass’ kt wife dia. 
Saka la kot kan. Mak aku kata bapa dia dulu baik sgt. 
Depa ada la turun temurun punya, tp memang xkacau org langsung. 
Start dari hari tu dia dh xmau mai rumah aku sebab dia kata rumah aku memang panas teruk. 
Dia letih nk jd cmtu.

Em..cukup kot setakat ni. Ada lagi. cerita sepupu aku dapat saka dr sebelah bapa dia. Cerita pasal rumah aku. Nnt kalu rajin aku cerita lagi, tu pun kalu hang x kisah la.

Ok peej..tq
Piss..

-siti ishak-

......................................................

wsalam, ;)

ofcoz la sudi publish. takkan nak perap pulak kan.
n thanks to u sebab sudi share cerita.
ramai pengemar segment ni. walaupun mereka malu2 kucing nak komen.
takut kot. heheh.

pokok macang tu mcm mana? aku ni mana la tau.
tapi memang pelik la org macam abg kau tu. terlebih berani tau.
kalau aku berdesup masuk rumah.

scarynya weyh umah kau belakang ada kubur.
tapi kau mesti dah tak rasa apa kan.
tp scary la cerita akak tu. boleh pulak feeling suster ngensot kan. tsk.
ish takut la orang bela2 ni kan. pastu pass2 pulak. :/

eh hantar la lagi. aku suka aje. ;p
if rajin2 nanti buat yea.
tapi jgn bg shortform banyak yea.
ni pun tadi banyak aku betulkan. hahaha.
sebab aku mmg la faham. 
tapi tau2 la kan. blog aku ni ada jugak orang2 baya mak2 kita baca.
dorang bukan faham sangat short form kan.
thank u.

selamat malam jumaat semua. muahahahahha *cea konon gelak syaiton menakutkan la tu*

9 Comments:

sharifah rosidah said... [Reply to Comments]

peeja, rumah aunty pun dekat kubur dan dekat dalam kawasan pokok kelapa sawit tau, bunyi macam seram tapi ok je, bukan cakap besarlah sejak aunty pindah dari JB balik kekampung uncle 14 tahun yang lepas dan buat rumah atas tanah pemberian ibu mertua ni tak pernah aunty nampak apa2 pun. Mana tahu ada rezeki peeja ke telok panglima garang boleh singgah rumah aunty kalau tak percaya.

secerah siang said... [Reply to Comments]

serious segmen ni best ouhh . takot tapi seronok nak baca :)

Marina Monroe said... [Reply to Comments]

Ohhh...seronottt mama baca tau..sebab bahasa utara..he he he
Rindu sangat dgn bahasa utara..dah lama mama tak dpt bergaul dgn depa..hu hu hu

yatie chomeyl said... [Reply to Comments]

baca masa pagi, jd takut tu kurang sikit..tp..ttp lah meremang bulu roma nih huhuhuh

EdaManAli said... [Reply to Comments]

pokok macang tu besar...spesis mangga. ala2 kuini skit...

cuba tya en.google, kot2 dia tau....

VFN said... [Reply to Comments]

aku membesar di kawasan yg dikelilingi 3 kawasan kubur, kubur jepun,kubur kristian & jirat cina..maybe dah biasa & diorang dah anggap aku sedara mara,makanya tak takut la...

sweethOneY said... [Reply to Comments]

aku mmg akan baca siang2 segmen ni. hehe. penakutt.

tibe2 aku teringat cite nenek ngengsot si lilred tu

Mak Izz said... [Reply to Comments]

iey seram.. a'ah tadi baca tulisan 2 (tu) jd 2 (dua). heheh!

peej said... [Reply to Comments]

sh rosidah - tu la kan. pija pun jenis macam tu. i mean kalau tu rumah yang kita biasa tinggal dah bertahun. adalah mengada if nak takut ke apa kan.

secerah siang - kan. tau ramai suka. tp agaknya ketakutan sampai lupa nak komen. heheh.

mama - mama suka la sebab faham kan. pija kadang2 tak berapa faham.

yatie - ramai jenis baca siang kan. tak thrill la kan.

eda - oh ok. aku ni kalau dah malas tu. nak google pun berkira ok. haha.

vfn - haha. ye kot. tp kalau dah biasa mmg tak rasa apa kan.

sweethoney - scary kan. tak suka.

izz - tu la kan. kadang2 ada2 orang x faham.

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...