Instagram : @peejburhan

First time menjadi betul. Ngeh ngeh.

Tadi buat ayam masak lemak cili api.
Selama ni buat mesti x berapa jadi.
Usually kuah akan cair la kan. Kekecewaan tau. X pun kurang pedas ke kan.

So td buat letak air sikit aje.
Kira lebih kurang nanti santan berair. Ayam mesti ada air2 kan.
Walla. Menjadi. Kuah jadi pekat.
Then pedas meletop. Best la cili padi di.
Aku pakai 11 ketul je.
Tu pun sbb aku pernah baca kt mana tah.
Dia kata petua org tua, biar nombor ganjil. If nombor genap x pedas. Entah.
Ikut aje la ye.

Tp seriyes sedap.
Pastu tweet2 la.
Haha ramai terliur.
Paling x tahan, izyahya (refer link kt bloglist aku) tweet, "pandai kau masak, dah boleh kawin"
Kenapa org ckp mcm tu a selalu?
Sbb aku tgk ramai je org x reti masak n kawin. Happy aje.
Siap tiap2 malam makan luar kan.
Aku ni x kawin2 pun kannnn. Wah matiklah emo kan.

Pastu ada yg ckp dorg kalau ke dapur mesti clumsy n kelam kabut.
Semua mcm tu kan. Aku pun. Ada sekali tu potong kentang sampai terbelah jari sendiri.
It was so deep sampai isi tu jadi macam mulut tgh bercakap if gerak2 kan. Ngeri.
Minyak meletop2 tu biasa la kan. Dulu menjerit2. Sekarang dah lali dah if kena.

Kena rajin kan. Mcm mama, within few minutes boleh siapkan 3-4 dish.
Aku masih lembab la. Tp mana tau. Satu hari nanti jadi masterchef kan. Wah matiklah verangans. Heheh.

Nota buntuit : nak belajar lagi. Macam2 lagi lauk yg x menuntut ilmu lg dpd mama.
Sent via BlackBerry from Maxis

17 Comments:

sweethOneY said... [Reply to Comments]

wahh.. terliurrr betul. tp nasib baik aku dah mkn. nom3 :P

Kaseh said... [Reply to Comments]

org salu ckp kalau tau masak dah leh kawen..sbb kononnya kalau nak jaga suami kena jaga perut dia.. so kalau pandai masak kira suami tak lari la kot.. makan umah jek.. haha

mimie1678 said... [Reply to Comments]

masak lemak cili padi mmg best.... bestkan dpt belajar dari mak.... mak saya dah takda.... last resepi dia ajar was rendang....

afiq said... [Reply to Comments]

mak aku ajar sambal belacan pon pakai no ganjil. mmg sedap wo

buyuiazliana said... [Reply to Comments]

kenapa sll kena baca entri makanan time2 lapar ni..huhu

Sya said... [Reply to Comments]

alaaa.......kecuq ayaq liuq..!!

1st time dgr pasal no ganjil tu..nak try la..heheh..

ko masak ayam lemak cili api letak kerisik n daun kunyit tak? Aku biasa letak..one day try la..shedapp..

A.I said... [Reply to Comments]

lomak cili api terangkat jubo tu dlm sebulan ada gak la 2-3 kali aku masak! dh mcm xde lauk lain time weekend ;P sodappppppp!

Marina Monroe said... [Reply to Comments]

Kentang buh tak?? Tak de dlm gambar pun??

Softtouch [Hanim] said... [Reply to Comments]

sedapnya...suka gulai ayam..pedas2 mmg bestlah....

sharifah rosidah said... [Reply to Comments]

Sedapnya. Pandai peeja masak, bolehlah layan suami nanti hehehe.

wani ezryl * said... [Reply to Comments]

haha selalu je org ckp camtu. pastu nnti kite ckp, "taklah. boleh bukak restoran." wahaha

Misz Yuyu said... [Reply to Comments]

wahh sedapppppppppp!! meh anto sni skit hehhe

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said... [Reply to Comments]

tang petua tu pon fieza pernah dengar.. dan selalu amalkan..siap kira lagi ada bape ketul cili padi..hehehe...

rosealley said... [Reply to Comments]

oh nasib baik, aku ingat aku sorang je bersepah dapur tiap kali masuk, huuu

lily lotus said... [Reply to Comments]

senang kalau pandai masak ni. asal tekak terliur jer boleh terus ceng! ceng!

Iz said... [Reply to Comments]

Mak aku cakap, lagi elok la aku tak ke dapur. Sbb bila aku coba nak tolong, makin melambatkan kerja dia. Sebab serba serbi terhegeh-hegeh. Jadi terpaksa la aku tengok tv je sementara mak aku masak, heheheh

kupaslaroren said... [Reply to Comments]

kagumnya..!!
tapi ko xleh lawan kerajinan aku. sebab aku rajiN tengok resipi jek kah3

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...