Instagram : @peejburhan

asam pedas~

oh lately angin kerajinan memasak masuk badan kejap..
ok tipu la tu..kata pemalas..xde maknanya rajin..
aku masak sebab mama x sihat..hiahahah..
so alang2 masak tu..
n aku pun dah lama x bersession memasak bersama peej..
so aku pun merajinkan diri snap2 pic...

so kali ni ialah masak asam pedas ye..
aku paling suka sambal tumis..second aku suka asam pedas la..
aku suka pedas2 ni..lg meletop pedas..lg aku suka.. ;D

so ini bahan2 dia..


bahan-bahan

1. bawang 2 biji - aku amik satu yg besar..satu lg sederhana punya size
2. bawang putih 2 ulas - aku guna 1 sebab bawang putih tu gila besar
3. belacan 2 - sebesar 1/2 ibu jari la satu tu..
4. halia - sebesar ibu jari
5. cili kering - segenggam
6. asam jawa segenggam - pakai mangkuk besar..air 1/2 mangkuk tu..
7. ikan - ada lebihan pari..so aku masukkan..n masukkan sekali tenggiri..haha..
8. bendi - if nak pakai terung pun boleh..
9. air - untuk tambah di kemudian hari untuk banyakkan kuah..tp jgn lebih..nanti cair..


cara-cara memasak

1. blendkan cili kering, bawang, bawang putih, belacan n halia..
2. masukkan minyak dlm kuali.. tumis semua tu mcm gambar atas...
3. bila cili dah garing or org panggil pecah minyak..masukkan air asam itu..kacau hingga sebati
4. masukkan ikan2..
5. tambah air. biar sampai ikan2 itu tenggelam..senang sikit nak masak..tp jgn lebih..nanti cair sgt..if asam pedas cair..baik makan kat kedai aje kan..motif nak mengata asam pedas kedai??ngehngeh..
6. lepas tu terus masukkan bendi..
7. masukkan garam secukp rasa..
8. oh if nak lg sedap..boleh masukkan daun kesum or bunga kantan..tp aku ni pemalas..daun kesum depan umah pun malas nak amik..so aku x letak..
9 tunggu je sampai masak..siapppp..

:: asam pedas ikan tgh mendidih2..aku malasnak snap dah siap..ni pun jadi la kan::

sedap weyhh..
ni bukan puji diri...ni mmg sedap hingga licin kuali punya..
abg aku kata pedas...aku rasa ok aje..siap aku hirup2 kuah dia..haha..
so kawan2..silalah cuba ye..
:D

22 Comments:

darling8tabby said... [Reply to Comments]

akak nak print out la...coz akak mmg fail je masak asam pedas ni..

maceh chef pija :D

suezensuzanna said... [Reply to Comments]

owh...nmpk sunggu sedap ok

dazzledalie said... [Reply to Comments]

ARGHHHHHHH TERLIURR...

ErnIe said... [Reply to Comments]

wahh.. sedapnya..

Ceera said... [Reply to Comments]

aku pun tengok sedap.. ni yang nak masak asam pedas gak nie, huhu

JiEjAh_DeEn said... [Reply to Comments]

uihhhhh lapar ,
terus teringat ada stok belimbing buluh ..sedap gak kalau campur sekali ekekek

f.i.e.z.a said... [Reply to Comments]

mcm janji jek.my mum baru jek masak asam pedas tenggiri.tp honestly me mmg x reti msak lagi.thanx for the recipe.nti tgh terkulat2 camna nak masak i have ur blog.hehe

Fadhlina Budiman said... [Reply to Comments]

sedap seyy

luvmum said... [Reply to Comments]

sedap nye..baru malam tadi buat.nanti nak try la versi peej plak..sgt best.menyelerakan..

ai said... [Reply to Comments]

Aku nak tang kepala tu!!!!!

~Layla Yuki~ said... [Reply to Comments]

pija..sendukkan nasik sesudu n lauk ni yea...cepat..cepat..cepat..horny nak makan neh..kikikiki..

nasaoji said... [Reply to Comments]

a ah, mmg terserlah kerajinan ko tu...

tak per,..truskan kerajian msk memsk ini...

aNnAsUeJiE said... [Reply to Comments]

tengkiu bebeh! aku hantu asam pedas gak! boleh ler try minggu nih! wehuuu! ;p......

~ilyanie_usyuk~ said... [Reply to Comments]

Hadeyh
da tertelan ailio dah ni

haruss try
=(

peej said... [Reply to Comments]

darling - xpe..cuba2..lama2 ok la tu..semoga berjaya ye..


suezen - ngeh ngeh..sedapp..siap boleh hirup2..


dazzledalie - sila la cuba try.. :)


ernie - sedappppp...wah seronok puji masakan sendiri ni..


ceera - sila sila..favvy kau jugak ni kan..pasti kau akan hirup ke titisan terakhir ni..


jiejah - boleh boleh..tp pija x pandai masak fancy2 lagi..yg simple2 mcm ni reti la..


fieza - nampak mmg mcm susah n extravaganza aje..tp bile tgk sebenarnye simple je masak lauk2 ni..

peej said... [Reply to Comments]

fadhlina - setapppp


luvmum - tu la..dia ada mcm2 versi kan..ada orang cakap letak black pepper lg sedap..tp x pernah pulak try..


ai - hahah..sila la berubut ngan aunty mama..dia suka kepala2 tu..aku x reti makan..


layla - hoh..makan pun ada horny eyh..kelakar pulak rasa..


nasaoji - ala angin rajin ni dtg sekali sekala aje..susah nak dtg..haha..


annasuejie - woh hantu..mcm mana rupa hantu asam pedas eyh..heheh..ye sila la cuba..semoga berjaya..


ilyanie - ye sila try..supaya air liur dpt dikawal..

Deqna said... [Reply to Comments]

aku adalah pernah wat sekali dua asam pedas tapi cam ala2 jer. tak meletop langsung..rupanya aku tak letak air asam jawa.. pasni harus aku try resipi ko nie...

nampak memang menggiurkan

dyan . said... [Reply to Comments]

nampak sodap..
mari kta print recipe ni dah try weekend ni..huhu..
dah la puasa ari ni.. tgk gmbar mknan lak.. huhu

Dils said... [Reply to Comments]

Nampak sungguh delish. Nanti mahu try jua la (bile dapat dapur sendri...hehe)

kojah said... [Reply to Comments]

terbaikkkk kak!sy dh try...btw, tQ for da recipe!!

=)

peej said... [Reply to Comments]

deqna - loh ye ke..mcm mana kau buat 'asam' pedas x letak air asam jawa..abis letak air aje ke??xpe..lepas ni try ye..harus meletup2 asam pedas kau..terbaik..


dyan - ye ye..sila try..semoga gembira bermakan2 asam pedas.. ;)


dils - ye ye..sila try ye..


kojah - haha..cepatnya dah try..sedapp kan..menghirup2 kuahnya..huishh..terasa2 nak asam pedas lagi la pulak..

Han said... [Reply to Comments]

siap salin ni peej. ako nk masak jgk la nanti later of the week..
sedap gile nampak ko masak ni.. hihii

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...