Instagram : @peejburhan

gotong-royong part 3~

jumaat lepas adalah cuti..
so semangat la nak berkemas2..
ye la..1 week je lagi..bila lagi nak kemas kan..
so mana boleh basuh..kasi basuh..
mana boleh lap..kasi lap..
antara yg di lap ialah cat dalam rumah..

x tau la maybe sebab rumah lama ke..
x sesuai cat ke..
tp after few month je..mesti cat akan jadi bertapuk..
kita orang pakai ICI..
dulu kena sekali..
mengadu kat ICI..so dorang sponsor..cat balik..
siap panggil pro yg cat kan..
tp seperti biasa..after few months..sama jugak..

:: papa gigih basuh pasu la..kerusi la..lamp shade la.. ::
:: terlalu gigih sampai bocor kepala..haha..xde la bocor..luka la..sebab terantuk tingkap ::

so hari tu mama nak suruh orang cat baru..
aku x bg..aku kata bazir aje..nanti next year time kawin nak cat lagi kan..
so aku kata lap je dinding tu..nanti ok la tapuk2 tu..

so buat la operasi lap2..
ok la..ada yg jadi..ada yg x..
try amik pic pakai flash..lg horror ok..
so noy paksa2 suruh cat jugak..over ok minah tu..
aku suruh panggil la org cat...
tp mama cakap baik buat ramai2..
dpd bayar org luar..baik bg kita orang duit itu..
penat ok nak cat..
tau la..sebab dulu pernah cat..mcm nak mampus je rasa..

tp xleh nak ngalah la..
dah semua vote nak cat aje..
so sabtu tu..around 11 pergi la ke kedai cat...
sebabkan ICI mcm x berkesan je utk umah aku..
aku try jotun pulak..
lepas beli..terus gigih cat beramai2..

::aku cat dinding sepetak aje..lain2 aku buat kerja touch up.. ::

:: ayol yg over..siap pakai baju masa kerja kapal..supaya x kena cat la..gilo apo..mcm panas je aku tgk.. ::
:: ma'am besar kerja online je ok..depan berkencah..dia online kat belakang..dekat ironing board pun jadi.. ::
:: big boss lagi la..tido ok..kita org sibuk bercat bagai..dia boleh tido kat situ.. ::
:: budak yg x berapa nak ngelat time tu..bagus..ye la..kalau x harus aku fire..ye la..dia yg beria kan..jgn nak rehat2.. ::
:: edan pun gigih menolong...bery good... tp kejam..dia suka suruh aku yg celupkan roller dia..alih2kan barang..aku dok kejap je..dia tepi barang yg nak dia alih..dia suruh aku jugak..what the kesboll..not good..not good..::
:: menjadi mandor dan mengarah2 je kerjanya....oh kerusi makan adalah letak duck tape..boleh??sebab tercabut...dah lama ni..ade 18 thn kot..nak hantar repair..kedai kat melaka weyh...tp kot ye pun..buat2 la pakai warna hitam kan..ni warna biru..x cover2..kah kah ::
:: masih tido dgn nyenyaknya.. ::
:: noy yg poyo..amik gambar tangan melecet..sebab gigih mengecat la konon.. ::
:: mereka ini dialihkan ke belakang utk sementara waktu..nanti dah abis majlis..ke depan la balik.. ::
:: part ni payah sikit..sebab warna dark brown kan..so berlapis2 lak gak kena buat ::
:: gila gigih aku..sampai bontot pun menyedut seluar..haha kau pun noy..nak amik pic..buat2 la yg semengah sikit...oh kami adalah pemalas..maka casing wayar2.. pun semua kasi cat..termasuk a/c punya sekali..kah kah ::
:: cat -cat..plan nak abiskan ahad..tp dah alang2 tu..kasi settle semua..x sanggup weyh..sepah2 umah.. ::
:: ceria lebih ::
:: rajinnya perempuan itu..anak sapa la nih ::

:: time ni aku berehat seketika..so noy amik alih..eh bukan rehat..aku adalah gayat nak panjat tangga tinggi2..so aku suruh noy yg buat ::
:: yeeeeeeee..semua kasi cat ::

gila penat weyh..
mcm nak tercabut je tumit..
dgn nak alihkan almari semua..
dah la umah ni barang2 antik yg stock berat melampau..
nasib x terkincit menolak tu tau..

apa2 pun hasil adalah puas hati..
cantik n bersih je nampak..

oh aku prefer cat jotun dpd ICI..
why??sebab aku rasa jotun lebih likat..
so acara terpercik adalah tidak ada ok..
unlike ICI..aku rasa tangan adalah seperti kena penyakit ganjil sebab merecik aje..
oh jotun ada la terpercik ..tapi sebab aku adalah bengong..
masa nak tutup tin cat..aku adalah ketuk sekuat hati..mcm nak tutup tin milo..
mata terpekcik la kat muka..baju semua..kesboll betul..

oh aku jugak suka jotun sebab..
untuk 1 rumah hanya pakai 1 1/2 tin sahaja..
ICI dulu pakai 2 1/2 tin..so jimat di situ..
jotun kita orang yg lebih tu..maybe nanti cat bilik ke..
bila rajin la..rajin??bila la agaknya tu..

oh cat itu untuk 5 liter ialah rm84...
aku amik color vintage cream..dlm katalog mcm gelap sikit..
tp bila cat nampak terang pulak..
xpe la..luas sikit umah nampak..

ok la..tu aje..bye-bye..

p/s : jgn lupa vote for foxyfarah...

9 Comments:

~LIZA~ said... [Reply to Comments]

oh bahang semakin terasa!! lagi best kalau dpt mkn goreng pisang PPP.. hahahahahahahahahaha! ok aku keji. sila abaikan :D

*hugs*

Musliha said... [Reply to Comments]

ah.. makin dekat..
tak sabar ni nak tgk nanti..

Ceera said... [Reply to Comments]

cat memang penat weyyyyyyyyy

tu pasal bila mak aku beria2 suh aku cat blik masa aku nak kawin hari tu, aku sanggup nak lap ajer.. aku taknak cat.. cukup la dulu aku pernah cat satu rumah..

bukan aku sorang la.. ramai2.. tapi dia punye penat, wuiiiii tak terkata..

dyan . said... [Reply to Comments]

tantek2.. nampak bersih dan luas gitu..
ni kalau photgrapher ambik gambar ni mesti lawa ni..
berapa je lagi ni..
countdown2.. hehe..

shasha said... [Reply to Comments]

aku respect ngan korang sbb sanggup mengecat rumah..kalo aku...maunya MC 2,3 hari sebab mengecat nih...hehehehe

ai said... [Reply to Comments]

huiiiiiiiiii..gigih kowang anak branak!!!! aku tengok pon rasa letih..huhuhu

peej said... [Reply to Comments]

liza - haha..nanti kalau business goreng pisang PPP betul2 wujud..aku bg kau rasmi dulu ok..


musliha - tu la..hope semua berjalan dgn lancar..


ceera - mmg penat ya rabbi..mmg mula2 nak lap aje..tp x berkesan ok..tu yg kena cat jugak..kalau x amik pic x lawa


dyan - xkan aku nak countdown..mcm aku lak yg nak tunang..gilo apo..xyah countdown la..mmg 2 hari aje lagi.. ;p


shasha - ok sebab pakai jotun ni n buat ramai2..start kul 1ish..by 7 mcm tu siap la..so xde la penat berhari2 ke apa..


ai - gigih..sebab ramai2..kalau buat sorang dua..harus angin satu badan n nak maki aje kan..ramai2 ni x terasa sgt..rasa cepat je siap..

darling8tabby said... [Reply to Comments]

9th ni kan noy tunang? semalam pi umah aunty kamalia..ada dia sebut.. akak baru nak ajak bday azreen & deena...tapi sah2 la pija & noy bz kan..
berseri2 ok umah..

nasaoji said... [Reply to Comments]

aku trase skali gotong royong nyer tau bl bc n3 nih..

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...