Instagram : @peejburhan

uniknya Singapura~

tajuk entry gila best kan..
sila la jangan tertipu..
mesti korang masuk dgn harapan tgk aku bercuti ke Singapore ke apa kan..
xde maknanye...

saja je buat tajuk entry macam tu..
sebab aku cuba ikut salah satu daripada 14 tips2 Hanis Zalikha...bagaimana hendak menjadi blogger terkenal & masyhur..hua hua..xnak kalah kan..

owh papa bawak balik makanan ini pada suatu hari..
sangat pelik..n menerujakan..
eyh ada ke ayat tu..sebenarnye aku nak bg tau aku teruja je.. :)

:: daun2...apakah??sirih kah?? ::
:: sangat menarik..dia macam ade tangkai..yg ade 3 helai daun..dah bungkus..tergantung sesama sendiri..sangat jakun..x pernah melihat benda begini..apakah ini?? ::
:: bila bukak..owh cantiknya..daun.tapi daun apakah ini..sampai sekarang aku x tau jawapan dia.. ::

tapi aku tau la apa dia benda itu..
itu ialah tapai ye kawan2..
so comel..
tapi i'm not a big fan of tapai..
rasa macam pening je kan makan dia..
so aku makan 2 ketul je..

di sini saya ingin menjawab persoalan anda semua..
apakah kaitan uniknya singapura..dengan entry ni..
sebab aku nak bg tau..
UNIKNYA TAPAI!!..
hahaha tu je..
ok byeeee...

p/s : jangan makan tapai sampai mabuk.. * boleh mabuk ke??hmmmm...*

22 Comments:

My Spirit Finger said... [Reply to Comments]

air tapai yang boleh menyebabkan mabuk. makan pulut tapai tak pe. Air tu lah org panggil tuak. Kalau x silap lah..

kin said... [Reply to Comments]

owh, tapai..
slalu bungkus dlm daun pisang je kan?
huhu

sofi said... [Reply to Comments]

aah air tapai tu la yg memabukkan,
nama dia tuak..

daun apa ya?
lupa suda. hehe

Abdul Wafi said... [Reply to Comments]

i like tapai.

tapi yang pulut la.

nieza said... [Reply to Comments]

kalau tak silap itu daun pokok getah..

Tijah said... [Reply to Comments]

aku baru bangun dr tido petang... ko tau pija. AKU MIMPI KO. apasal tah! huhuhu!!!

aie akaike said... [Reply to Comments]

2 ketul je? boleh tahan gak ar 'kurang suke' ko pada tapai tu.

:: hAsmAt :: said... [Reply to Comments]

oooo....tapai ni selalu ade kat kelantan....kalau kat kelantan kami guna daun getahh..sebab tu dia akan jd setangkai ade 2,3 tapai...nak buat dia agak leceh...kena masukkan ragi...ragi plak kena jemur....

tapai ni tak memabukkan....kalau letak dlm peti ais...makan mase sejuk2 tu..lagi best...nyum nyum

Che Sue said... [Reply to Comments]

ada mitos mengatakan utk tak kasi kucing peknen..kasi makan tapai..huhuhu..tatau aa benar atau torak semata2..

orang tedong said... [Reply to Comments]

daun tu daun getah, jarang sangat orang bungkus pakai daun getah, biasanya daun pisang lagi um..atau daun balik angin. orang2 kat melaka biasa gunakan daun-daun ini. tapai da 2 jenis, pulut n ubi. semua sedap. kalau setakat seminggu belum jadi tuak. dia akan berubah warna keperangan pada minggu ke 2 dan seterusnya. nak cepat lagi dia jadi tuak simpan dan tutup rapat dalam botol. orang lama di melaka simpan air tapai sebagai penawar untuk semua gigitan benda berbisa. sapu di luar saja bukan diminum mampos nanti.aku ingat mak aku simpan air tapai ni ada lagi, sudah menjangkau 30 tahun. warna dia tak ubah macam bontot kuali. tapi bau masam dia takda lagi. itulah ubat paling mustajab disapu, pasal aku pernah kena gigit kala jengking.

sHwEeT ByAtcH said... [Reply to Comments]

dulu arwah atuk dila slalu ckp... klu mkn tapai bnyk xyah g skool inggeris dah... konpem lps tu leh speak in... *amek mood bla mabuk*

shasha said... [Reply to Comments]

kalo nak tahu itula dia daun getah...kalo kat mesia...area kelantan kedah tuh..dorang buat tapai bungkus ngan daun getah..sebab bau lagi sedap katanya..entah laa..sebab saya tak suka tapai...

~LIZA~ said... [Reply to Comments]

tapai - antara makanan kat dunia ni yg i tak makan. exotic kata i :D

peej said... [Reply to Comments]

my spirit fingers,
ye ke..pija lak x suka tapai..mcm pening je..tp kalau air tapai suka la.. ;p


kin,
ni kira first time la nampak ni..


sofa,
yeah???tp air tapai adalah sangat sedap..

peej said... [Reply to Comments]

abdul wafi,
tapi kadang2 if makan tapai ubi sedap jugak..


aie,
tu ayat perli ke apa tu???
betul la..kecik ok tapai tu..kire mmg kurang suke la.. ;p


hasmat,
owh ye ke..hahaha..x boleh harap kan..daun getah pun x kenal ;p
a ah kan..gile best if makan sejuk2..me loike..

peej said... [Reply to Comments]

che sue,
ye ke??kenapa eyh??tp mcm gile kesian je..


orang tedong,
owh ye ke???gile lama sampai 30 thn simpan..sampai hitam..meti ngeri je tgk kan..
tp best kan..i mean sapu..pastu ok je..


shweet byatch,
hahah..tp betul la..org kalau mabuk mesti nak speaking..apesal huh??

peej said... [Reply to Comments]

shasha,
aku xde la x suka..tp x berapa suka..kalau makan pun selalu 1-2 je..


liza,
ye ke..i jenis balun semua je..huhu..

Musliha said... [Reply to Comments]

peej.. itu daun getah tuh..
mus xmakan.. xlalu.. phewwww..

wani ezryl * said... [Reply to Comments]

kite pernah rs tapai, tp xsuka pun. macam dah berkurun tak rasa.. haha.

Beautiful Disaster said... [Reply to Comments]

mabok sbb minum air die. tapai tu mabok jgk kot. tp xde lar weng semacam. haha.

darling8tabby said... [Reply to Comments]

kretip sungguh orang ni kan..kira cam takyah susah2 beli plastik nak balut ke apa...

tapai makan dengan vanilla ice cream..cedappp..

Anonymous said... [Reply to Comments]

family i time raye buat tapai..tp awal2 i xmkn...sbb cam xde selere je nengok..tp bile last2...time berebut tu yg best...hehehe

Post a Comment

Heyyyyaaaaaa...